Email : info@drcubala.com

Autyzm – część II – Złożona choroba, złożone leczenie

Autyzm uznawany jest obecnie za wieloczynnikową chorobę środowiskową o podłożu genetycznym. Oznacza to, że wpływy środowiska mogą powodować uaktywnienie się wrodzonych zmian w organizmie, prowadzących do powstania zaburzeń w układzie nerwowym, które w konsekwencji przejawiają się jako autyzm.

Jest chorobą heterogenną, czyli że przebieg autyzmu u jednego chorego dziecka może się znacząco różnić od objawów u drugiego dziecka. Zależy to zarówno od podłoża choroby, czynnika, który uaktywnia zmiany genetyczne, jak i od stopnia nasilenia chorób współistniejących ze spektrum autyzmu. To zdecydowanie utrudnia diagnozę.

Z tego względu każdego chorego trzeba traktować indywidualnie i dokładnie zbadać, co u niego przeważa i jest głównym problemem.

Najczęstszymi i najważniejszymi chorobami, związanymi z autyzmem są:

1. choroby jelit, zaburzenia funkcjonowania przewodu pokarmowego
  2. zaburzenia detoksyfikacji wątrobowej
  3. zaburzenia autoimmunologiczne
  4. stres oksydacyjny i nitrozacyjny, czyli wolne rodniki, które niszczą system nerwowy, DNA i komórki
  5. przewlekłe procesy zapalne i degeneracyjne
  6. zaburzenia w ośrodkowym układzie nerwowym – mózg jest ostatnim ogniwem, które się poddaje, gdy zawodzą inne mechanizmy obronne w organizmie

W związku z tym, lecząc dzieci z autyzmem, musimy zazwyczaj leczyć jednocześnie wiele różnych schorzeń.

Leczenie składa się z:

1. regeneracji organizmu