Email : info@drcubala.com

Borelioza, przewlekłe infekcje

Informujemy, iż obecnie nie przyjmujemy pacjentów z boreliozą. Pacjentów z boreliozą uprzejmie prosimy, by leczyli się u członków Polskiego Towarzystwa Chorób Zakaźnych zgodnie z wytycznymi Towarzystwa, obowiązującymi na terenie RP.

Przewlekłe  infekcje mogą bardzo komplikować życie pacjentów nimi dotkniętych i przybierać maskę różnych dolegliwości narządowych.

Infekcje takie mogą trwać latami. Wywoływane mogą być zarówno przez bakterie, takie jak Chlamydia trachomatis, Mycoplasma pneumonie,  jak i przez wirusy różnego rodzaju, w tym wirus mononukleozy zakaźnej, cytomegalii, wirusy hepatotropowe (w tym wirus zapalenia wątroby typu C) i wiele innych.

Choroby te przebiegają w sposób skryty. Często objawy ostrego zakażenia są minimalne lub przypominają zwykłe przeziębienie, z nieznacznie podwyższoną temperaturą ciała i bólami stawów. W długim terminie zakażenia te zazwyczaj powodują chroniczne osłabienie i uczucie przewlekłego zmęczenia oraz zespoły trudnych do zdiagnozowania dolegliwości, łącznie z bólami i obrzękami stawów, bólami głowy i innymi. Niektóre z mikrobów powodują trwałe zniszczenia w zainfekowanych narządach.  Leczenie tych chronicznych infekcji może w istotny sposób poprawić jakość życia dotkniętych nimi pacjentów.

Jedną z najbardziej rozpowszechnionych i dających różne mylne objawy infekcji chronicznych jest borelioza. Inaczej zwana chorobą z Lyme, borelioza jest chorobą zakaźną wywoływaną przez krętka Borrelia burgoferdi . Przenoszą ją zakażone kleszcze, dlatego należy ona do chorób odkleszczowych.

Uwaga! Proszę pamiętać, że obecnie laboratoria diagnostyczne oferują możliwość ZBADANIA KLESZCZA, co bardzo ułatwia decyzję o konieczności postępowania leczniczego!

Na boreliozę nie ma szczepionki. Choroba ta rozwija się powoli, zaczynając w miejscu wkłucia kleszcza, następnie penetrując wgłąb organizmu i zajmując kolejne narządy i układy. Manifestuje się jako zespół zmian dermatologicznych, neurologicznych, mięśniowo-szkieletowych (w późniejszych stadiach choroby zaatakowane są również stawy, które ulegają zmianom zapalnych). Z uwagi na podstępny, niemal bezobjawowy początek jest ona szczególnie trudna do zdiagnozowania.

Pierwszym jej objawem jest tzw. rumień wędrujący na skórze – jednak nie zawsze ten objaw występuje, często zresztą jest trudny do zaobserwowania.

Rumień wędrujący to niewielkie pasmo zaczerwienienia na skórze, które rozszerza się obwodowo od miejsca wkłucia kleszcza. Jest to znak, że należy podjąć leczenie.

Borelioza układowa daje o sobie znać często w wiele lat po ukąszeniu przez kleszcza, często dotknięci nią pacjenci nawet nie pamiętają już o tym że byli ukąszeni. Niektórzy z nich nawet nie wiedzą, że kiedykolwiek ugryzł ich kleszcz, ponieważ czasami ukąszenia znajdują się w miejscach nietypowych.

Objawy boreliozy bardzo często mogą być mylnie interpretowane, gdyż przypominają objawy innych chorób stawów, serca i neurologicznych.

Diagnoza opiera się na odpowiednio dobranych badaniach serologicznych (czyli wykonywanych z krwi). Diagnozując boreliozę, bierzemy pod uwagę także inne infekcje przenoszone przez kleszcze, w celu uzyskania pełnego obrazu choroby.