Email : info@drcubala.com

Alergie są prawdziwą plagą współczesnej medycyny. Z jednej strony wszyscy o nich słyszeliśmy – z drugiej strony w świadomości powszechnej niewielka jest wiedza o tej grupie chorób.

Przede wszystkim kojarzymy je z alergią na pokarmy, astmą, katarem siennym. Wiemy, że alergenem może być żywność, pyłki, otaczające środowisko.

Tym, czego nie wiemy powszechnie jest to, że reakcje alergiczne w organizmie mogą zachodzić w różny sposób i w różnych mechanizmach – a jest to wiedza o tyle potrzebna, że pomaga nam zrozumieć własny organizm i lepiej unikać zbędnego narażenia.

Współczesna medycyna rozróżnia kilka mechanizmów reakcji alergicznej określone jako inne typy nadwrażliwości. To, co powinien wiedzieć pacjent, to że niektóre reakcje zachodzą natychmiastowo (jest to alergia wczesna, alergia IgE zależna, anafilaksja) inne natomiast manifestują się dopiero w kilka dni po narażeniu na alergen. Jest to zwłaszcza ważne przy alergiach i nietolerancjach pokarmowych. Nietolerancje pokarmowe, czyli późne alergie pokarmowe, rozwijają się dopiero w kilka dni po zjedzeniu pokarmu, wywołując różne objawy – u dzieci są to często zapalenia ucha, zapalenia górnych dróg oddechowych, zaparcia lub kolki, przewlekłe zmiany skórne,  u dorosłych natomiast migreny, zapalenia stawów, obrzęki, choroby z autoagresji takie jak problemy z tarczycą oraz inne problemy które często rozpoznawane są mylnie jako inne choroby.

Inna istotna dla pacjentów informacja na temat alergii to ta, że mogą one występować krzyżowo. Typowym przykładem alergii krzyżowych jest wystąpienie reakcji alergicznej po zjedzeniu pokarmów przez pacjentów uczulonych na pyłki drzew traw i inne alergeny wziewne (np. brzoza czy latex).

Objawy te występują dlatego, że fragmenty białek zawarte w pokarmach są identyczne z tymi zawartymi w pożywieniu. Są to tak zwane epitopy.

Organizm alergika „nie widzi” różnic pomiędzy tak odległymi z pozoru substancjami jak np. pyłki traw i pomidory i dlatego reaguje gwałtownie – np, atakiem kataru, pieczeniem oczu, nosa, „zatkanym nosem” pieczeniem i swędzeniem w jamie ustnej, atakiem duszącego kaszlu. Częste są także objawy ze strony przewodu pokarmowego, takie jak refluks (czyli cofanie treści pokarmowej, popularnie określane jako „zgaga”), bóle brzucha, nudności i wymioty, zaparcia lub biegunki, nadwrażliwość jelita. Nasilenie tych objawów pogarsza się z wiekiem.

Szczegółowe tabele reakcji krzyżowych znajdziecie Państwo na stronie

Z uwagi na prawa autorskie nie umieszczamy ich na swojej stronie.

Prosimy o szczególne zwrócenie uwagi na tabelę nr 3, opracowaną przez Profesora Krzysztofa Buczyłko.

W przypadkach alergii, konieczna jest eliminacja alergenów krzyżowych z pożywienia. Dlatego zalecamy w każdym przypadku pogłębioną diagnozę nietolerancji pokarmowych.