Choroba Hashimoto to limfocytowe zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym. Jest to choroba XXI wieku, będąca najczęstszą z grupy chorób autoimmunizacyjnych - w wyniku nieprawidłowego pobudzenia układu immunologicznego dochodzi do powstawania przeciwciał przeciwko własnej tarczycy. Powoduje to przewlekłe zapalenie tarczycy, które powoli niszczy ją i prowadzi do zmniejszenia produkcji hormonów.

Choroba ta przeważnie rozwija się od kilku miesięcy do nawet kilku lat – niestety często bezobjawowo.

Faza zaawansowana charakteryzuje się trwałym rozwinięciem niedoczynności tarczycy, co widoczne jest w obrazie badania USG w postaci stanu zapalnego – chorobowo zmienionej tkanki tarczycy.

Przebieg choroby Hashimoto może być bardzo różnorodny. Ogólnie objawy Hashimoto można podzielić na:

• miejscowe związane z wielkością tarczycy
  • miejscowe związane z niedoborem hormonów tarczycy.

Na początku choroby tarczyca może być powiększona (wole), a w trakcie dalszego przebiegu tarczyca staje się coraz mniejsza i mogą się pojawić jej guzki. Do typowo fizjologicznych dolegliwości możemy zaliczyć np.:

• nadwagę/otyłość,
  • zatrzymywanie wody w organizmie,
  • wzdęcia, zaparcia,
  • nietolerancje pokarmowe (szczególnie laktozy i glutenu),
  • świąd i łuszczenie skóry głowy,
  • zawroty głowy,
  • tzw. „mgła mózgowa”- roztargnienie i problemy z koncentracją oraz zapamiętywaniem,
  • niskie ciśnienie krwi,
  • napuchnięte oczy,
  • sińce pod oczami,
  • wypadające włosy,
  • bolesne i obfite miesiączki,
  • problemy z płodnością.

Do badań służących diagnostyce służą głównie:

• Stężenie hormonów: TSH, T4, T3, fT4, fT3,
  • Poziom przeciwciał: anty-TPO (przeciwciała skierowanie przeciwko enzymowi biorącemu udział w syntezie hormonów tarczycy), anty-TG (przeciwciała skierowanie przeciwko białku hormonalnemu, które wiąże i magazynuje T3 i T4), anty-TSHR (przeciwciała skierowanie przeciwko receptorowi TSH, produkowanemu przez przysadkę mózgową, nasilającemu produkcję hormonów tarczycy),
  • Badanie USG, by ocenić wielkość i pojemność tarczycy,
  • Dostępne są także badania całościowe organizmu sprawdzające niedobory witaminowo-mineralne, metabolity bakterii i drożdżaków, stan mitochondriów, stany zapalne.

Przeważnie formą leczenia choroby Hashimoto jest leczenie farmakologiczne, które ma za zadanie wyrównać stężenia poziomów hormonów tarczycy i przysadki mózgowej. Obok tego należy zwrócić uwagę na rodzaj stylu życia, który prowadzimy. Codzienna dieta i odpowiednie nawyki żywieniowe są bardzo ważnym aspektem leczenia Hashimoto oraz utrzymywania tej choroby w tzw.”remisji”, czyli stanie gdy choroba nie rozwija się, następuje jej wyciszenie. Ważnym jest, aby w pierwszej kolejności wyeliminować z diety produkty, które mogą zaostrzać stan zapalny, należy uzgodnić tę kwestię z dietetykiem. Kontakt do wybranego dietetyka można znaleźć tutaj.

1. Produkty, na które występuje nadwrażliwość pokarmowa. Ponieważ spożywanie ich nasila stan zapalny organizmu, który potęguje chorobę autoimmunizacyjną, jaką jest Hashimoto, a także przyczynia się do powstawania kolejnych chorób o tym podłożu. Warto wykonać badanie nietolerancji pokarmowych.

2. Cukier i inne słodycze, ponieważ wpływa na przerost w jelitach drożdżaka z rodzaju Candida spp.

3. Produkty kapustne oraz psiankowate takie jak: pomidory, ziemniaki, bakłażany, papryka w ilościach większych niż 0,5 kg dziennie, ponieważ wpływają na powstawanie woli tarczycowych. W małych ilościach są niegroźne.

Warto zadbać, by w diecie znalazły się takie produkty jak:

• Produkty zawierające dużą ilość białka, np. chude mięso takie jak drób, ryby, rośliny strączkowe – jeśli są dobrze tolerowane i trawione.
  • Bogate w błonnik pokarmowy świeże warzywa, kasze, płatki, mąki i makarony pełnoziarniste oraz bezglutenowe np.: z amarantusa, prosa, gryki, teff, kaszy jaglanej.
  • Orzechy, nasiona i pestki, by dostarczyć NNKT- niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wpływają na wyciszenie  stanu zapalnego.

Oprócz zdrowych nawyków żywieniowych warto zadbać o suplementację!

Istnieją takie substancje, które bardzo ciężko pokryć w danych ilościach z pożywienia, a których w chorobie Hashimoto zdecydowanie brakuje. Dlatego w takiej sytuacji najlepsza staje się suplementacja. W tak uzasadnionych przypadkach jest jedną z kluczowych etapów postępowania. Do suplementów, które uzupełnią niedobory w organizmie oraz przyczynią się do regulowania funkcji tarczycy i tym samym równowagi hormonalnej możemy zaliczyć:

• witaminę D3 – regulacja układu immunologicznego
  • kwasy tłuszczowe Omega-3 – złagodzenie stanów zapalnych
  • witamina E – wsparcie układu krwionośnego
  • selen i cynk – wsparcie pracy tarczycy i wytwarzania przez nią hormonów oraz ich konwersji, a także wsparcie włosów, skóry i paznokci
  • żelazo – uzupełnienie niedoborów, jeśli występują wraz z Hashimoto
  • jod – niezbędny do powstawania hormonów właściwych tarczycy
  • witamina C – poprawa elastyczności naczyń krwionośnych, lepsza wchłanialność żelaza
  • witaminy B12, B6, kwas foliowy, biotyna (witaminy z grupy B)
  • magnez – wsparcie układu nerwowego, pomaga w tzw. ”mgle mózgowej”.

„Zapoznałam/em się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych osobowych i wyrażam zgodę na ich przetwarzanie” - "Klauzula informacyjna"