Wpływ zapachu na samopoczucie – aromaterapia

Czy zauważyliście, jak zapach wpływa na nasze samopoczucie? Przypomnijmy sobie o metodzie, zwanej aromaterapią . Węch wraz ze zmysłem smaku to najstarsze ze zmysłów. Są one ze sobą związane i można je określić jako „zmysły chemiczne”. Od kilku lat coraz częściej mówi się o tym, że węch odgrywa większą rolę w życiu człowieka niż do tej pory sądzono. Naukowcy odkryli, że około 25 % naszych genów związanych jest z węchem. Jest to zatem największa rodzina genów w naszym genomie.

Sam nerw węchowy jest jedynym naszym nerwem czaszkowym wyeksponowanym bezpośrednio do środowiska zewnętrznego, którym w tym przypadku jest wolna przestrzeń w jamie nosowej. Węch wpływa na ludzkie emocje, odgrywa rolę w interakcjach socjalnych czy też w sferze seksualnej (feromony są odpowiedzialne za „chemię” zakochania). Węch jest prawdopodobnie bardziej czuły od innych zmysłów i wpływa bardzo istotnie na nasze emocje. Jednak miłość miłością – zapachy są podstawą poznawania świata, rozpoznawania niebezpieczeństwo, toksyny, bakterie.

Czy możemy wykorzystać zmysł węchu do leczenia? Czy to naukowe? Słyszeliście pewnie o metodzie leczenia starej jak świat, którą jest aromaterapia! Aromaterapia polega na leczeniu zapachem, z wykorzystaniem olejków eterycznych. Nie myślcie jednak, że aromaterapia wpływa tylko na relaks.

Jest to nic innego jak „trening” zmysłu węchu! Skuteczność takiego treningu badacze dowiedli w badaniach na zwierzętach. „Dowiedziono na modelach zwierzęcych, że określone mieszaniny substancji zapachowych, stymulując układ węchowy, przedłużają żywotność neuronów, które odbierają i przetwarzają te sygnały, a sytuacja, w której neurony są często pobudzane powoduje ich dłuższą przeżywalność oraz stymuluje ich regenerację z komórek macierzystych znajdujących się w każdym nabłonku węchowym.”

Jak działa węch?
Jak stosować aromaterapię?

Górną część jamy nosowej pokrywa nabłonek węchowy. Zapachy to substancje lotne, które dostają się do nosa i przenikają do tego nabłonka, gdzie wiążą się z receptorami węchowymi neuronów węchowych. Sygnał chemiczny przekazywany jest jako impuls elektryczny do mózgu, a konkretniej do opuszki węchowej i następnie do pozostałych korowych ośrodków węchowych.

Zapachy wykorzystywane są jako lecznicze np. w chorobach związanych z zaburzeniami poznawczymi – chorobie Alzheimera czy Parkinsona . W Polsce badania nad tym prowadzi Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy. W świecie trwają badania nad aromaterapią w autyzmie.

Olejki możemy wąchać bądź wdychać podczas inhalacji. Bardzo często wykorzystuje się je podczas masaży lub kąpieli do dodatkowej relaksacji naszego organizmu.

Olejki eteryczne mają one przeróżne właściwości, w tym – przeciwzapalne, bakteriobójcze czy rozgrzewające , dlatego należy wybrać właściwy olejek do swoich potrzeb, ponieważ olejki mają bardzo silne działanie. Olejki eteryczne są także nieodłącznym elementem przypraw!

Niektóre olejki pomagają nawet łagodząco na bóle na przykład kręgosłupa, czy pomagają w bezsenności. Dzięki nim możemy działać na nasz organizm pobudzająco lub uspokajająco.

Najpopularniejsze olejki to eteryczne