Hashimoto

Choroba Hashimoto to limfocytowe zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym. Jest to choroba XXI wieku, będąca najczęstszą z grupy chorób autoimmunizacyjnych – w wyniku nieprawidłowego pobudzenia układu immunologicznego dochodzi do powstawania przeciwciał przeciwko własnej tarczycy. Powoduje to przewlekłe zapalenie tarczycy, które powoli niszczy ją i prowadzi do zmniejszenia produkcji hormonów.

Choroba ta przeważnie rozwija się od kilku miesięcy do nawet kilku lat – niestety często bezobjawowo.

Faza zaawansowana charakteryzuje się trwałym rozwinięciem niedoczynności tarczycy, co widoczne jest w obrazie badania USG w postaci stanu zapalnego – chorobowo zmienionej tkanki tarczycy.

Przebieg choroby Hashimoto może być bardzo różnorodny. Ogólnie objawy Hashimoto można podzielić na:

Na początku choroby tarczyca może być powiększona (wole), a w trakcie dalszego przebiegu tarczyca staje się coraz mniejsza i mogą się pojawić jej guzki. Do typowo fizjologicznych dolegliwości możemy zaliczyć np.:
Do badań służących diagnostyce służą głównie:
Przeważnie formą leczenia choroby Hashimoto jest leczenie farmakologiczne, które ma za zadanie wyrównać stężenia poziomów hormonów tarczycy i przysadki mózgowej. Obok tego należy zwrócić uwagę na rodzaj stylu życia, który prowadzimy. Codzienna dieta i odpowiednie nawyki żywieniowe są bardzo ważnym aspektem leczenia Hashimoto oraz utrzymywania tej choroby w tzw.”remisji”, czyli stanie gdy choroba nie rozwija się, następuje jej wyciszenie. Ważnym jest, aby w pierwszej kolejności wyeliminować z diety produkty, które mogą zaostrzać stan zapalny, należy uzgodnić tę kwestię z dietetykiem. Kontakt do wybranego dietetyka można znaleźć tutaj.

1. Produkty, na które występuje nadwrażliwość pokarmowa. Ponieważ spożywanie ich nasila stan zapalny organizmu, który potęguje chorobę autoimmunizacyjną, jaką jest Hashimoto, a także przyczynia się do powstawania kolejnych chorób o tym podłożu. Warto wykonać badanie nietolerancji pokarmowych .

2. Cukier i inne słodycze , ponieważ wpływa na przerost w jelitach drożdżaka z rodzaju Candida spp.

3. Produkty kapustne oraz psiankowate takie jak: pomidory, ziemniaki, bakłażany, papryka w ilościach większych niż 0,5 kg dziennie, ponieważ wpływają na powstawanie woli tarczycowych. W małych ilościach są niegroźne.

Oprócz zdrowych nawyków żywieniowych warto zadbać o suplementację!

Istnieją takie substancje, które bardzo ciężko pokryć w danych ilościach z pożywienia, a których w chorobie Hashimoto zdecydowanie brakuje. Dlatego w takiej sytuacji najlepsza staje się suplementacja. W tak uzasadnionych przypadkach jest jedną z kluczowych etapów postępowania. Do suplementów, które uzupełnią niedobory w organizmie oraz przyczynią się do regulowania funkcji tarczycy i tym samym równowagi hormonalnej możemy zaliczyć: