O Arcana IMI

Instytut „Arcana” powstał w 1999 roku w odpowiedzi na potrzebę ułatwienia pacjentom dostępu do światowych osiągnięć medycyny integracyjnej. Od początku istnienia naszej praktyki współpracujemy z najlepszymi ośrodkami na świecie w dziedzinach, którymi się zajmujemy, prowadząc nieustanną wymianę wiedzy poprzez czynne i bierne uczestnictwo w konferencjach, warsztatach, wykładach, kongresach, sympozjach i zjazdach.

W „Arcanie” łączymy medycynę, dietetykę, nutrigenomikę i diagnostykę laboratoryjną, oferując pacjentom podejście interdyscyplinarne, holistyczne, oparte na medycynie akademickiej, rzetelnych wynikach badań, uzasadnionej suplementacji stwierdzonej na podstawie rzetelnych, specjalistycznych badań, niedoborów witaminowych, mineralnych, aminokwasowych i medycynie tradycyjnej (w tym podaż preparatów ziołowych o udowodnionym naukowo działaniu).

Zgodnie z zasadami medycyny integracyjnej, traktujemy ciało jako całość, nie zbiór poszczególnych narządów czy tkanek. Analizując każdy przypadek bierzemy pod uwagę całą historię medyczną pacjenta, przebyte przez niego choroby, możliwe związki pomiędzy infekcjami (zarówno prenatalnymi jak i postnatalnymi), zaburzeniami mikrobiomu, nietolerancjami pokarmowymi i alergiami a chorobami autoimmunologicznymi i narządowymi. W zbieranym w czasie konsultacji wywiadzie zwracamy także uwagę na możliwe czynniki środowiskowe, takie jak ekspozycja na związki toksyczne, zanieczyszczenia, „zespół chorego budynku” (inaczej „zespół przewlekłej odpowiedzi zapalnej” występujący u osób narażonych na mykotoksyny grzybów pochodzących z murów budynków).

Wizyty lekarskie w naszym gabinecie są poprzedzone kompleksowymi badaniami zleconymi przez lekarza na podstawie dostarczonego wstępnego wywiadu lekarskiego, a następnie (na życzenie pacjenta) łączone są z konsultacjami dietetycznymi, dlatego pacjenci otrzymują kompleksową obsługę.

Na konsultacjach dietetyk kliniczny ocenia dzienniczek żywieniowy pacjenta, wskazuje błędy, przeprowadza wywiad zdrowotny i żywieniowy, prowadzi edukację zdrowotną. Na tej podstawie sporządza indywidualny plan dietoterapii po konsultacji z lekarzem prowadzącym. Dietetyk dokonuje także interpretacji wyników badań oraz komponuje indywidualną suplementację, jako uzupełnienie jadłospisu, jeśli taka konieczność została wykazana w specjalistycznych badaniach laboratoryjnych.

Nasze specjalizacje umożliwiają opiekę nad pacjentami między innymi z następującymi jednostkami chorobowymi i schorzeniami:
  • Alergia pokarmowa, wziewna
  • Atopowe Zapalenie Skory (#AZS)
  • Autoimmunologiczne zapalenie tarczycy (#Hashimoto),
  • Autyzm dziecięcy
  • Choroby związane z nadmierną aktywacją komórek tucznych (MCAS)
  • Kandydoza jelit (#Candida)
  • Niedobory witamin, minerałów, aminokwasów, enzymów, kwasów tłuszczowych #EPA #DHA
  • Nietolerancje pokarmowe – #nietolerancja kazeiny, laktozy, glutenu i produktów spożywczych
  • Otyłość, nadwaga
  • Przewlekłe infekcje bakteryjne, grzybicze, w tym choroby odzwierzęce,
  • Przewlekłe infekcje wirusowe (Coxackie, RSV, EBV)
  • Przewlekłe/ cykliczne zaburzenia funkcjonowania układu moczowego #ZUM
  • Stłuszczenie i zwłóknienie wątroby
  • Zaburzenia cyklu metylacji #MTHFR, #polimorfizmy, #mutacje genetyczne
  • Zapalenia jelit (Klebsiella, Clostridium, Campylobacter, Yersinia, Enterococcus, Enterobacter, Citrobacter)
  • Zespół przewlekłego zmęczenia
  • Zespół rozrostu bakteryjnego w jelicie (#SIBO)
  • Zespół rozrostu grzybiczego w jelicie (#SIFO)
  • Inne choroby autoimmunologiczne

Szczególnie interesują nas związki przewlekłych chorób jelit z neurologią (np. encefalopatia wątrobowa) oraz wpływu przewlekłych zakażeń na ośrodkowy układ nerwowy. Nasza wiedza zarówno teoretyczna jak i praktyka umożliwia poprawę jakości życia pacjentów zmagającymi się ze schorzeniami trudnymi do zdiagnozowania.

Od 2004 roku skupiamy się na leczeniu chorób współistniejących u dzieci ze spektrum autyzmu. Wdrożenie leczenia, odpowiednich zaleceń żywieniowych i suplementacji w życie niesłychanie często przynosi pokrzepiające serca skutki.

W „Arcanie” oferujemy dostęp do badań prowadzonych przez najbardziej renomowane laboratoria w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych. Wykonywane za naszym pośrednictwem testy są przesyłane zgodnie z najwyższymi standardami i procedurami oraz walidowane zgodnie z polskim prawem.

Przed konsultacją lekarską oferujemy indywidualny dobór badań na podstawie dokładnego wywiadu medycznego. Zawsze przedstawiamy go pacjentowi w wersji minimum (ekonomiczna), optimum (optymalna zarówno jeśli chodzi o koszt, jak i o zakres informacji na temat stanu zdrowia pacjenta, który uzyskujemy) oraz maximum (maksymalna, uwzględniająca szeroki zakres chorób współistniejących, trudnych do zdiagnozowania na podstawie zbyt powszechnych objawów).

Obecnie, naszym sztandarowym badaniem jest ONE/Metabolomix – zestawiamy je z wykonanymi przez pacjentów badaniami MTHFR a także Comprehensive Stool Analysis (CSA) z badaniem szczepów Clostridium. Nigdy nie bagatelizujemy również badań podstawowych z krwi (morfologia, elektrolity, ASPAT, ALAT, bilirubina, GGTP, kreatynina, mocznik, TSH, FT3, FT4, cholesterol, witamina D, kwas foliowy (zarówno dziecko jak i mama), HbA1), które umożliwiają monitorowanie parametrów stanu zdrowia pacjenta.

Na Instytut Medycyny Apersonalizowanej „Arcana” składają się wyspecjalizowane i ambitne jednostki, z których każda ma inny charakter, lecz razem tworzymy zgrany i współpracujący zespół o interdyscyplinarnym podejściu do zdrowia pacjenta, którego przeprowadzamy krok po kroku przez wszystkie procesy leczenia.