PANS/PANDAS

Pierwszym naukowcem, który użył terminów PANS i PANDAS była Profesor Susan Swedo z Narodowego Instytutu Zdrowia w Waszyngtonie. Już w 1998 jako przyczynę zachowań obsesyjno-kompulsyjnych (OCD) wskazała infekcje bakteryjne . Od tamtej pory naukowcy z całego świata jako źródło zburzeń rozwoju funkcji poznawczo-behawioralnych wskazują także infekcje odzwierzęce , grzybicze i wirusowe.

PANS (PANS – Pediatric Acute-onset Neuropsychiatric Syndrome, czyli zespół ostrych dziecięcych zaburzeń neuropsychiatrycznych ) i PANDAS (PANDAS – Dziecięce autoimmunologiczne neuropsychiatryczne zaburzenia związane z infekcjami streptokokowymi , czyli paciorkowcowymi) są ściśle powiązane z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i ADHD.

Opisane zaburzenia mogą znacznie obniżyć jakość życia zarówno pacjentów jak i najbliższych im osób. Wczesne zaobserwowanie przez rodziców cech świadczących o PANS i PANDAS, trafne zdiagnozowanie i rozpoczęcie leczenia mogą skutkować przywróceniem prawidłowego rozwoju pacjenta.

Jeśli u Twojego dziecka pojawiają się opisane niżej objawy – warto zwrócić się do naszego gabinetu, aby znaleźć przyczynę takich zachowań:

Współwystępujące objawy fizyczne to:

Jeśli powyższe charakterystyczne dla PANS i PANDAS zachowania występują u dziecka – warto przeprowadzić badania diagnostyczne, czyli Panel PANDAS i Panel PANS. Badania wskażą nam przyczynę zaburzeń i pozwolą lekarzowi ustalić odpowiednią farmakoterapię.

By dowiedzieć się więcej o PANS i PANDAS, zachęcamy do zapoznania się z naszym ebookiem.