Testosteron a zapalenie stawów

Nowe badania sugerują związek między poziomem testosteronu a większym ryzykiem zapalenia stawów. To bardzo ciekawe, wręcz przełomowe odkrycie. Badanie, które to udowodniły, przeprowadzone zostały na dużej próbie populacyjnej. Te nowinki mogą nareszcie wyjaśnić, dlaczego u niektórych osób dochodzi do zwyrodnienia stawów. Oczywiście, dziś wiemy już dużo o mechanizmach chorób stawów związanych z immunologią i czynnikami wyzwalającymi, jednak nadal nie wiemy wszystkiego o chorobach zwyrodnieniowych.

Jak dotąd mało kto łączył zapalenia stawów z poziomem androgenów. Naukowcy oraz badacze skupiali się przede wszystkim na mikrouszkodzeniach chrząstki, które z biegiem czasu stanowią czynnik ryzyka choroby zwyrodnieniowej.  Jednak w przypadku niektórych osób nadal nie wiemy, co jest tego przyczyną. Nie wiemy dlaczego osoba w tych samych warunkach, przy tej samej aktywności fizycznej i czynnikach ryzyka jest bardziej podatna na urazy chrząstki stawowej. Najczęściej wielostawowej chrząstki, w okolicy kolan, bioder, wreszcie barków itp.

Kto jest w grupie ryzyka choroby zwyrodnieniowej stawów?

• Osoby w starszym wieku: Starzenie się jest jednym z głównych czynników ryzyka chorób zwyrodnieniowych (np. osteoartroza).
  • Osoby z nadwagą lub otyłością. Nadmierna masa ciała niesie ze sobą dodatkowe obciążenie dla stawów, co może być przyczyną degeneracji chrząstki stawowej.
  • Osoby z określonymi cechami -> dziedziczność. Jeśli w rodzinie są przypadki chorób zwyrodnieniowych, ryzyko ich wystąpienie może być większe.
  • Osoby z siedzącym trybem życia.
  • Osoby z urazami stawów: osoby doświadczające urazów stawów, na przykład w wyniku wypadków samochodowych, upadków lub wypadków sportowych.
  • Osoby z innymi jednostkami chorobowymi. Choroby takie jak reumatoidalne zapalenie stawów, dna moczanowa mogą zwiększać ryzyko chorób zwyrodnieniowych stawów.
  • Kobiety po menopauzie. Kobiety po menopauzie są bardziej narażone na osteoporozę.

Oczywiście trudno jednoznacznie stwierdzić, że niski poziom testosteronu jest zawsze przyczyną problemów zwyrodnieniowych. Jednak może być jednym z czynników sprzyjających chorobie, co oznacza, że możemy mieć wpływ na rozwój choroby.

Badanie pokazało, że poziomy testosteronu są niższe u osób, które mają różnego rodzaju problemy zwyrodnieniowe ze stawami. Natomiast u osób z wyższym poziomem testosteronu zaobserwowano aż o 51 proc. mniejsze ryzyko osteoartrozy.  Dotyczyło to kobiet i mężczyzn. W grupie osób z obniżonym poziomem testosteronu to ci, którzy szczególnie mocno skarżyli się na dolegliwości bólowe w obrębie  stawów. Niski poziom testosteronu może sprzyjać szybszemu „zużywaniu się” chrząstki stawowej wraz z wiekiem. Prowadzone były również badania, które sugerowały, że istnieje ścisły związek między chorobami autoimmunologicznymi dotykającymi stawów a poziomem testosteronu.

Powyższe badanie daje nadzieję, na to że poznamy więcej szczegółów dotyczących czynników wpływających na wystąpienie chorób zwyrodnieniowych. Dodatkowo rzuca nowe światło na przyszłe metody zapobiegania oraz leczenia chorób stawów.