Paracetamol - bezpieczny lek w ciąży?

Paracetamol, znany również pod nazwą handlową Tylenol. Jest aktywnym składnikiem wielu leków stosowanych do łagodzenia bólu i gorączki. Jest także wykorzystywany w połączeniu z innymi składnikami aktywnymi. W lekach na alergie, kaszel, przeziębienie, grypę i bezsenność. Amerykańskie Kolegium Położników i Ginekologów uznaje paracetamol za jeden z nielicznych bezpiecznych środków przeciwbólowych, które mogą być stosowane w ciąży. W Stanach Zjednoczonych klasyfikowany jest jako substancja z “Kategorii B ciąży”, co oznacza, że jest uważany za bezpieczny w czasie ciąży.

Paracetamolem a rozwój językowy dzieci

Najnowsze badanie przeprowadzone przez zespół z Northeastern University wykazało związek między zwiększonym stosowaniem paracetamolu w ostatnich dwóch trymestrach ciąży, szczególnie w trzecim trymestrze, a niższymi wynikami w testach językowych dzieci. Nie stwierdzono związku między jego stosowaniem w pierwszym trymestrze a rozwojem językowym dzieci.

“Zauważyliśmy, że u osób, które przyjmowały więcej paracetamolu podczas ciąży, ich dzieci miały tendencję do większych opóźnień w rozwoju językowym we wczesnym dzieciństwie. Szczególnie u dzieci płci męskiej, co jest szczególnie widoczne przy stosowaniu paracetamolu w trzecim trymestrze” – powiedziała Megan Woodbury, autorka badania. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Pediatric Research.

Ostrzeżenia i rekomendacje

Jednak badacze ostrzegają, że badanie to nie udowadnia przyczynowego związku między tymi dwoma zjawiskami. Potrzebne są dalsze badania, aby zrozumieć, czy inne czynniki mają na to wpływ.

“Nie jesteśmy całkowicie pewni, czy to paracetamol powoduje ten efekt. Czy to naprawdę związane z użyciem paracetamolu, czy może chodzi o doświadczanie gorączki podczas ciąży, choroby w ciąży, czy innych zmiennych?” – powiedziała Woodbury.

Poprzednie badania wykazały, że stosowanie paracetamolu w czasie ciąży zwiększa ryzyko zaburzeń deficytu uwagi i nadpobudliwości (ADHD) u dzieci.

Mając na uwadze liczne sprzeczne badania, Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) sugeruje, że środki przeciwbólowe powinny być stosowane w czasie ciąży tylko po dokładnym rozważeniu. FDA zaleca ciężarnym konsultację z ich lekarzami przed użyciem jakichkolwiek leków.

Podsumowanie i wnioski

Paracetamol, chociaż powszechnie uznawany za bezpieczny środek przeciwbólowy w ciąży. W świetle najnowszych badań może wiązać się z potencjalnym ryzykiem opóźnienia rozwoju językowego u dzieci. Szczególnie w przypadku zwiększonego stosowania w późniejszych etapach ciąży. Ważne jest, aby ciężarne kobiety konsultowały się ze swoimi lekarzami przed przyjęciem jakichkolwiek leków.